Nøkkelstrategier for en god tilbakemeldingskultur
Formålet med underveisvurdering er å erverve seg informasjon
om elevers faglige kompetanse. Deretter kan læreren gi en beskrivende
tilbakemelding som kan gi elevene konkret informasjon om sin utvikling, og
veiledning til hvordan de kan forbedre seg i læringsprosessen. Basert på
forskning, hovedsakelig gjort av den britiske gruppen Assessment Reform Group
(ARG), har Norge valgt å satse på fire prinsipper for vurdering. Forutsetningene
for et godt læringsutbytte krever mål og kriterier som er tydelige for lærer og
elev. Samtidig skal lærerne gi elevene konkret hjelp til å forstå hvordan de
kan arbeide for å forbedre seg. Siden læreren er pålagt et slikt ansvar, se
§3.2 – 3.11 i Opplæringsloven, og at denne vurderingstypen kan bidra til å
fremme læring, blir problemstillingen min som følgende (Opplæringsloven, 2009):
Hvordan kan underveisvurderingen bidra til å fremme læring og gi et godt læringsutbytte for eleven?
For å svare på problemstillingen min bruker jeg intervju som vitenskapelig metode. Intervjuet skal ses i sammenheng med teori om underveisvurdering.
Hvordan kan underveisvurderingen bidra til å fremme læring og gi et godt læringsutbytte for eleven?
For å svare på problemstillingen min bruker jeg intervju som vitenskapelig metode. Intervjuet skal ses i sammenheng med teori om underveisvurdering.
Norske læreplaner tar utgangspunkt i en målrelatert
vurdering noe som innebærer at elevene vurderes etter deres faglige kompetanse
sett i forhold til de aktuelle kompetansemålene (Utdanningsdirektoratet, 2009).
Vurdering
er et verktøy læreren tar i bruk for å anskaffe seg informasjon om elevenes
utvikling og utfordringer, slik at han eller hun kan justere undervisningen
deretter. Det er to ulike innfallsvinkler innenfor vurdering. Summativ
vurdering benyttes for å oppsummere et endt læringsløp, og knyttes til kompetansemål
satt av Kunnskapsdepartementet. Formativ vurdering har et læringsfremmende
formål, og danner grunnlaget for tilpasset opplæring (Utdanningsdirektoratet,
2014). Underveisvurdering bør gis fortløpende i opplæringen, ettersom
utviklingen av eleven står sentralt (Bunting, 2014, s. 84). Fokusområdet i
denne oppgaven er underveisvurdering.
Et
viktig prinsipp for underveisvurderingen er at elevene forstår hva de skal lære
og hva som forventes av dem i opplæringen (Utdanningsdirektoratet, 2014).
Nedbrytning av kompetansemålene til konkrete og differensierte læringsmål som
gjelder for den enkelte undervisningstimen medfører elevvennlighet og en felles
forståelse (Slemmen, 2014, s. 44). Lærerens oppgave vil være å synliggjøre og
kommunisere læringsmålene, og i tillegg støtte elevene i å nå læringsmålene. Læringsmålene
bør være relevante, presise, vurderbare, tydelige og individuelle (Bergem &
Dalland, 2010, s. 72). I lærerens underveisvurdering vil tilbakemeldinger være betydningsfulle.
En
tilbakemelding er en innhenting av informasjon av en lærer, som tar sikte til å
gi eleven en indikasjon på videre arbeid og læring (Gamlem, 2014, s.7). Tilbakemeldingene
varierer i grad av muntlig interaksjon og deltakelse, og klassifiseres i fire
kategorier[1] (Gamlem
og Smith, 2013, referert i Gamlem, 2014, s.11). Beskrivende tilbakemeldinger bør
ifølge Hattie og Timberley (2007) svare elevene på tre spørsmål: Hvor skal jeg,
hvor skal jeg i min læringsprosess, og hva er neste steg i min læringsprosess? (referert
i Gamlem, 2015, s. 28). Spørsmålene forutsetter henvisning til tydelige mål og
kriterier i læringssituasjonen. Videre bør tilbakemeldingene gis på grunnlag av
underveisvurderingen og peke fremover, slik at eleven vet hvor han eller hun står
i forhold til mål og kriterier.
William
og Leahy (2007) satte opp et rammeverk som viser fem nøkkelstrategier for god
tilbakemeldingspraksis (referert i Gamlem, 2014, s. 15). Den første nøkkelstrategien
nevner målorientert undervisning, som har blitt presentert allerede. Neste
strategi beskriver tilrettelegging for diskusjoner og dialog, slik at elevene
viser hvilke forkunnskaper de besitter. Slik får læreren informasjon om hvordan
elevene bør støttes videre i læringsprosessen. Den tredje strategiene setter
krav til lærerens vurdering. Den oppfordrer at en gir tilbakemeldinger som
støtter opp under hva eleven nå mestrer, hva som er eller ikke er oppfattet og
hva elevene har mulighet til å forstå gjennom støtte fra andre (Gamlem, 2014,
s. 16). Nøkkelstrategi fire og fem oppfordrer elevene til å være aktive
medspillere og ressurser for hverandre. Medelevvurdering og egenvurdering
setter krav til en tydelig klasseleder med en læringsorientert
vurderingspraksis. Det innebærer tydelige mål og kriterier for opplæringen,
legge til rette for elevenes egenvurdering, og gi spesifikke tilbakemeldinger
(St.meld. nr. 11 (2008-2009) s.13). Selvregulering er en metakognitiv
tilnærming til opplæringen, som krever tilrettelegning for å oppnås (Bunting,
2014, s. 108).
[1] Karakter og poeng, kontrollering, rapportering og faglig dialo
For å få et innblikk i en persons tanker og følelser
må det skje en samtale eller dialog (Postholm & Jacobsen, 2011, s. 61-62).
Intervju er en samtale mellom intervjueren og et eller flere intervjuobjekter.
Intervjuet har som mål å klargjøre en problemstilling, slik at intervjueren får
informasjon han eller hun kan benytte seg av. Fordelen ved bruken av denne
metoden er at den gir utfyllende beskrivelser av opplevelser, følelser og
handlinger. Ved behov for en dypere forklaring er det mulighet for å stille
spørsmål.
Dersom
intervjueren skal få et godt forskningsmessig resultatet må flere valg tas før
intervjuet finner sted. Hvem skal være intervjuobjektet, er det to eller flere
personer i dialog, lokasjon, og selve gjennomførelsen må planlegges med omhu
(Postholm & Jacobsen, 2011, s. 62). Oppfyllelsen av disse kravene sørger
for at problemstillingen blir illustrert korrekt og besvares på best mulig vis.
Det er verdt å nevne at ved individuelle intervjuer oppstår muligheten for å ta
intervjuobjektet ut fra en sosial kontekst, slik at det er lettere å ytre egne
meninger. Bakdelen er at individuelle intervjuer er svært tid- og
ressurskrevende (Postholm & Jacobsen, 2011, s. 65).
Hvordan
dialogen utføres spiller en avgjørende rolle på hvor åpen samtalen blir. I
dagens høyteknologiske samfunn er det mulighet for å gjennomføre intervjuer med
telefoner, apper og lignende. Det er benytte ansikt-til-ansikt samtale i denne
oppgaven. Det gir mulighet for å skape en sterkere relasjon til
intervjuobjektet sitt, og dermed en mer åpen samtale (Postholm & Jacobsen,
2011, s. 68). Dessuten oppretter det anledning for å observere kroppsspråket
til intervjuobjektet, som kan gi intervjueren en idé om hvilken mening som
ligger bak uttrykkene i kommunikasjons-prosessen.
For å besvare problemstillingen i oppgaven benyttes en kvalitativ metode i form av et halvstrukturert intervju. Et halvstrukturert intervju ligger i mellom det strukturerte og ustrukturerte. Et strukturert intervju har alle spørsmål ferdiglaget på forhånd og disse blir styrende for hele prosessen (Postholm & Jacobsen, 2011, s. 74). I motsetning er tema ikke er bestemt før samtalen, og det er store rom for innspill i et ustrukturerte intervjuet. Under et halvstrukturert intervju vil spørsmål bli utarbeidet på forhånd, men intervjueren vil være åpen for innspill (Postholm & Jacobsen, 2011, s. 76-77). Halvstrukturert intervju benyttes i denne oppgaven.
I forkant av intervjuet lages det en intervjuguide som tar utgangspunkt i problemstillingen. Den inneholder ferdigstilte spørsmål som kan knyttes til tema som intervjueren ønsker svar på. Målet for oppgaven vil være å få nyanserte beskrivelser om intervjuobjektets erfaringer og opplevelser i skolehverdagen knyttet til underveisvurdering.
For å besvare problemstillingen i oppgaven benyttes en kvalitativ metode i form av et halvstrukturert intervju. Et halvstrukturert intervju ligger i mellom det strukturerte og ustrukturerte. Et strukturert intervju har alle spørsmål ferdiglaget på forhånd og disse blir styrende for hele prosessen (Postholm & Jacobsen, 2011, s. 74). I motsetning er tema ikke er bestemt før samtalen, og det er store rom for innspill i et ustrukturerte intervjuet. Under et halvstrukturert intervju vil spørsmål bli utarbeidet på forhånd, men intervjueren vil være åpen for innspill (Postholm & Jacobsen, 2011, s. 76-77). Halvstrukturert intervju benyttes i denne oppgaven.
I forkant av intervjuet lages det en intervjuguide som tar utgangspunkt i problemstillingen. Den inneholder ferdigstilte spørsmål som kan knyttes til tema som intervjueren ønsker svar på. Målet for oppgaven vil være å få nyanserte beskrivelser om intervjuobjektets erfaringer og opplevelser i skolehverdagen knyttet til underveisvurdering.
Elevens forståelse om hva underveisvurdering er ble
eksemplifisert med skriftlig tilbakemeldinger i form karakter, poeng og
kommentarer. I tillegg ble det nevnt muntlige underveisvurderinger i form av
ulike dialoger. Dialogene forekom underveis i timen, enten felles i klassen,
eller ved individuelle samtaler med læreren. Tilbakemeldingene var beskrivende
ved at de var preget av kontrollering og rapportering. Av og til ble det gjort
egenvurderinger eller vurderinger fra medelever.
Opplevelsen
av underveisvurdering knyttes av eleven i stor grad til et endt prosjekt, prøve
eller oppgave. Eleven uttrykte at læreren da kunne se hvor han trengte hjelp.
Samtidig opptrådde eleven selvregulert og aktivt, ved å benytte seg av de
skriftlige og muntlige tilbakemeldingene han fikk av medelever eller læreren.
Sammenhengen
mellom læringsmål som blir gitt og arbeid som utføres ble særlig klart i fagene
engelsk og norsk. Elevene fikk utdelt et kriterieark i forbindelse med skriving
av historier. Kriteriene spente over ulike vanskelighetsgrader og satte krav
til skriving i faget og læringsmål satt for timen. Matematikkfaget baserte seg mindre
på konkrete læringsmål, men læringsprosessen var utvilsomt målrettet. Eleven
oppfattet sammenhengen mellom oppgavene som ble gitt i timen, og læringsmålene
som ble testet på prøver. Samtidig opplever eleven at hensikten med tilbakemeldingene
var å eliminere avvik mellom en nåværende forståelse og et ønsket mål, slik at
han fikk et jevnt nivå i faget.
Læringsutbytte
for eleven avgjøres av kvaliteten på underveisvurderingen. Etter prøver, under
individuelle samtaler eller ved arbeid med kriterieark opplevde eleven å få
beskrivende tilbakemeldinger.
Innledningsvis var det uklart for min egen del
hvor god relasjonen til eleven var. Vi har møtt hverandre i
undervisningssituasjoner tidligere, der jeg i stor grad opptrådde som
observatør. Under samtalen satt vi ansikt-til-ansikt, og eleven virket tryggere
i stemmen og kroppsspråket med tiden (Postholm & Jacobsen,
2011, s. 68). Før intervjuet holdt vi en uformell samtale hvor det blant annet
ble avklart spørsmål og begreper knyttet til intervjuet.
Det
viser seg at eleven har en grunnleggende forståelse av underveisvurdering. Eleven
henviste ofte til konkrete muntlige eller skriftlige tilbakemeldinger etter et
endt arbeid. Forklaringen hans var at læreren da var klar over hva han trengte
mer veiledning på. Han opplever de fire kategoriene Gamlem presenterte, selv om
han ikke alltid var klar over hvilke kategori læreren benyttet seg av (Gamlem
og Smith, 2013, referert i Gamlem, 2014, s.11). Ved et
tilfelle sammenlignet eleven kontrollering med karakter. Eleven fattet at en må
spørre for å få oppklaring. Dette tyder på at eleven er i stand til å vurdere seg
selv i forhold til et mål.
Den
første nøkkelstrategien William og Leahy (2007) la
frem for god tilbakemeldingspraksis var målrelatert vurdering (referert
i Gamlem, 2015, s. 28). På grunnlag av arbeid med og
rundt kriterieark, samt at eleven ser en sammenheng mellom oppgaver og prøver,
er det tydelig at lærerne vurderer elevenes faglige kompetanse. Spesielt
under lærer-elev samtaler blir det uttrykt forventinger i forhold til
læringsmålene. Dette gir elevene svar på «hvor skal jeg», Hattie og Timperley
sitt første spørsmål.
Under
intervjuet kom det ikke noe konkret frem om nøkkelstrategi to, men ut i fra min
kjennskap til skolen og lærerne, kan jeg bekrefte at det opptrer
tilrettelegging av dialog og diskusjoner der elevene kan vise hvilke
forkunnskaper de besitter.
Den
tredje nøkkelstrategien setter krav til lærerens vurderingspraksis (Gamlem,
2014, s. 16). Eleven opplevde at felles gjennomgang var
nyttig for han, noe som kan tyde på at læreren har tilpasset undervisningen
etter vurdering av klassen som helhet. Individuelle dialoger ga eleven
beskrivende tilbakemeldinger for veien videre. Under oppgavejobbing assisterer
læreren elevene for å øke kompetansen. «Det eleven kan gjøre med
assistanse i dag kan han gjøre alene i morgen» (Skaalvik & Skaalvik, 2007,
s. 57). I noen tilfeller står elevene fritt til å jobbe med anbefalte emner.
Frie tøyler, under tydelig struktur, kan føre til utvikling av evnen
selvregulering. Her beskrives Hattie og Timperley sitt andre spørsmål.
De
siste to nøkkelstrategiene kan ses i lys av det tredje spørsmålet til Hattie og
Timperley (2007, referert i Gamlem, 2015, s. 28). Her
ligger det en stor mulighet for elevene til blant annet selvregulering. Den
metakognitive prosessen forteller noe om elevens evne til å overvåke og styre
egen læring. Under intervjuet ble eleven spurt om han skjønner og kan bruke
lærerens tilbakemeldinger, noe han bekrefter. Eleven viser flere tegn til
refleksjon over egen læringsprosess. På mitt spørsmål om hva pugging innebærer
svarer eleven at det er for å få et jevnt kunnskapsnivå. Dette understrekes
ytterligere når eleven går tilbake og jobber med temaer under brøk læreren har
etterlyst manglende kunnskap om. Eleven uttalte seg ved et tilfelle om at
kunnskapen han erverver seg gir mer mening over tid. Det er tydelig at lærerne
som vurderer denne eleven har arbeidet for å fremme metakognitiv tankegang
(Gamlem, 2014, s. 15). Lærerne legger også inn tid for gruppearbeid, mens
medelevvurderingen forekommer mest fra venn til venn.
De siste årene har det blitt satt stor fokus på
underveisvurdering fra nasjonalt hold. Lærere ønsker inkorporere det læringsfremmede
verktøyet i undervisningen. For spørsmålet er ikke om underveisvurdering
fremmer læring, men hvordan vi som lærere skal arbeide målrettet mot en god tilbakemeldingspraksis
der elevene opplever måloppnåelse. Elever som venner seg til
tilbakemeldingspraksisen vil være i stand til å regulere egen læring
fremover.
Underveisvurderingen
bør foregå i en strukturert og forutsigbar ramme, der vurderingen tilpasses
elevenes nivå og forutsetninger. Læringsmål kommuniseres til elevgruppen, og
elevene veiledes videre. Veiledningen krever tilbakemeldinger som dekker
elevenes behov for begrunnelse og gir elevene en pekepinn på veien videre. En
evaluerende tilbakemelding vil ikke være tilfredsstillende nok for eleven.
Beskrivende tilbakemeldinger er nøkkelen til suksessfull underveisvurdering
(Gamlem, 2014, s. 10).
Medelevvurdering
og egenvurdering hjelper eleven med å planlegge videre arbeid og kontrollere
utført arbeid. Elevens vurdering kan også brukes til å rette på lærerens
undervisningsopplegg. Kontinuerlig vurdering og tilbakemeldinger kommunisert på
riktig måte, gir gode resultater i form av økt læringsutbytte (St.meld. nr. 16
(2006-2007), s.77).
Bergem, O.K. & Dalland, C. (2010). Arbeidsplaner, læringsmål og vurdering – hva
gjør vi? Oslo: Universitetsforlaget AS.
Bunting, M. (2014). Tilpasset opplæring – i forskning og praksis. Oslo: Cappelen Damm
AS.
Gamlem, S.M. (2014). Tilbakemeldinger og underveisvurdering. Oslo: Pedlex Norsk
Skoleinformasjon.
Gamlem, S.M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling. Oslo: Gyldendal Norsk
Forlag AS
Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk: innføring i vitenskapelig
metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Skaalvik, E.M. & Skaalvik, S. (2013). Skolen som læringsarena. Oslo:
Universitetsforlaget.
Slemmen, T. (2014) Vurdering
for læring i klasserommet. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Forskrift til
opplæringsloven (2006). Lov om
grunnskolen og den videregående opplæringen. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4 (31.10.15)
St. meld. 11 (2008-2009). Læreren, rollen og utdanningen. Hentet fra
https://www.regjeringen.no/contentassets/dce0159e067d445aacc82c55e364ce83/no/pdfs/stm200820090011000dddpdfs.pdf (14.11.15)
https://www.regjeringen.no/contentassets/dce0159e067d445aacc82c55e364ce83/no/pdfs/stm200820090011000dddpdfs.pdf (14.11.15)
St.meld. 16 (2006-2007). ... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring. Hentet
fra
https://www.regjeringen.no/contentassets/a48dfbadb0bb492a8fb91de475b44c41/no/pdfs/stm200620070016000dddpdfs.pdf (15.11.15)
https://www.regjeringen.no/contentassets/a48dfbadb0bb492a8fb91de475b44c41/no/pdfs/stm200620070016000dddpdfs.pdf (15.11.15)
Utdanningsdirektoratet.
(2009). Underveisvurdering i fag [brosjyre]. Hentet fra http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/Underveisvurdering_i_fag_bm.pdf?epslanguage=no (31.10.15)
Utdanningsdirektoratet. (2014). Hva er vurdering for læring? Hentet fra
http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Hva-er-Vurdering-for-laring/Hva-er-vurdering-for-laring/ (31.10.15)
Utdanningsdirektoratet. (2014). Hva er vurdering for læring? Hentet fra
http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Hva-er-Vurdering-for-laring/Hva-er-vurdering-for-laring/ (31.10.15)
Utdanningsdirektoratet. (2014). Mål, kriterier og kjennetegn. Hentet fra
http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/4-prinsipper/Mal-kriterier-og-kjennetegn/Mal-kriterier-og-kjennetegn/ (01.11.15)
http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/4-prinsipper/Mal-kriterier-og-kjennetegn/Mal-kriterier-og-kjennetegn/ (01.11.15)
Kommentarer
Legg inn en kommentar