Refleksjonsnotat om uteskole
I Læringsplakaten i
Kunnskapsløftet står det at man skal jobbe for å fremme tilpasset opplæring og
varierte arbeidsmåter. I tillegg skal en legge til rette for å trekke
lokalsamfunnet inn i opplæring på en meningsfylt måte (Utdanningsdirektoratet,
2006). Uteskole er et ypperlig alternativ som utfordrer den tradisjonelle
klasseromsundervisningen og oppfyller kravene til Kunnskapsdepartementet.
Formålet
med denne oppgaven er å se på hvorfor en bør bruke uteskole som
undervisningsform. Sammen med andre studenter fra grunnskolelærerutdanningen på
Høgskolen i Sør-Øst Norge utførte vi en ekskursjon til øya Jomfruland. Til
tross for en beskjeden størrelse er det en særdeles stor variasjon i
landskapet. Grunnfjellsgneiser som danner svaberg, jorder med sandig jordsmonn,
rullesteinstrender, skyggefull edelløvsskog og sandstrender med sanddyner som
vinden har flyttet på. Hver gruppe studenter fikk tildelt et spesifikt
naturområde hvor de skulle vise frem et undervisningsopplegg tilpasset et klassetrinn.
Videre i oppgaven vil undervisningsopplegget til min gruppe presenteres, drøftes
i lys av teori og trekke en konklusjon.
Presentasjon av opplegget
Undervisningsopplegget
vårt tok for seg temaet fugler på 7.trinn. I vårt forarbeid regner vi med tre
undervisningstimer (à 45min). Tema for undervisningen vil belyse temaene fuglefaunaen og årstider, hvordan observere fugler og
Norges fugleliv. Dessuten settes det søkelys mot truede fuglearter. Under selve
ekskursjonen benytter vi oss av fuglestasjonen på Jomfruland. Der vil de få en
omvisning og forklaring på hvordan fugler merkes. Samtidig skal elevene notere
ned eventuelle observasjoner av fugler i et skjema. Deretter la vi inn en pause
med grilling, slik at elevene fikk restituert og tilført ny energi. Resten av
undervisningsdagen ble brukt til aktiviteten fuglekasino. I vedlegget står en
presis forklaring av regler, utstyr og gjennomføring av aktiviteten. Som
etterarbeid skal elevene registrere fugleartene som har blitt observert i løpet
av ekskursjonen. Nettsiden miljolare.no brukes som ressurs til å registrere
fuglene systematisk, samt finne informasjon om fugleartene.
Undervisningsopplegget byr på et variert arbeid som
benytter seg av et nærområde og oppfyller alle fem grunnleggende ferdigheter.
Diskusjon
Siden starten av
1900-tallet har elevaktivitet og bruk av elevens forkunnskaper blitt en sentral
del av pedagogisk tenkning. For å oppnå dette er uteskole et godt alternativ. Uteskole
er et begrep som stadig under diskusjon og en konkret definisjon av begrepet
vil dermed være vanskelig. Forklaringer av begrepet tar for seg at elever gjør
personlige erfaringer med virkeligheten i målrettete aktiviteter. Disse
erfaringer bør inkludere bruk av sansene og kroppen med lokalsamfunnet som kunnskapskilde
(Utdanningsdirektoratet, 2011). Med dette i betraktning kan en omtale uteskole
som all undervisning som foregår utenfor klasserommet (Frøyland, 2011). Undervisningsopplegget
innfrir rammene spesielt ved aktiviteten fuglekasino ettersom elevene er i
kontinuerlig fysisk aktivitet og bruker sansene til å kommunisere. Under
utførelsen skapte kommunikasjon med fuglelyder mye motivasjon og engasjement
blant elevene.
Å
variere læringsarena har flere positive konsekvenser for elever. En naturlig
følge vil variert undervisning (Frøyland, 2011). Variasjon omtales også som et
kjennetegn på tilpasset opplæring. For at en kan tilpasse undervisningen til et
naturområde, kreves det variasjon i bruk av lærestoff, arbeidsmåter,
læremidler, organisering og intensitet.
Uteskole
legger forholdene til rette for en læreprosess med tre steg. Et teoretisk
forarbeid inne, uteaktiviteter og bearbeiding inne (Jordet, 2009). Disse
elementene kommer frem i undervisningsopplegget. Under det planlagte
forarbeidet var fokuset rettet mot å gi elevene en teoretisk innføring i
fuglefaunaen, samt planlegge og forberede elevene på opplegget for uteskolen.
Med besøk på fuglestasjonen ble det lagt opp til kontekstbasert læring der
elevene observerer, får opplevelser og gjør erfaringer (Jordet, 2009). At
elevene hadde jobbet med teori før hovedaktiviteten var avgjørende for at den
skulle være gjennomførbar. Interessen og gleden av aktiviteten sank for grupper
som gjentatte ganger svarte feil og begynte å bli utmattet.
Hovedaktiviteten
fungerer som en oppsummering av fuglefaunaen. Ettersom kortene med fuglene ble
spredd utover et ukjent område kreves det i større grad forståelse temaet.
Forståelse krever både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap (Frøyland, 2011). Aktiviteten stimulerer til utforsking, fysisk
aktivitet og samarbeid. Hver elev settes i bevegelse ved at elevene må løpe i
et utvalgt område for å finne kortene. Ettersom alle elevene må samles når
riktig kort er funnet og skal sjekkes, settes de i ytterligere aktivitet. Elever
på 5-7 trinn har rett på jevnlig fysisk aktivitet utenom kroppsøvingsfaget
(Opplæringslova, 2015). Ved å flytte deler av skolehverdagen utenfor klasserommet
vil en ha større muligheter til å inkorporere fysisk aktivitet i elevenes
hverdag. Under aktiviteten så en at elevgrupper mistet interesse når de la
merke til at andre elevgrupper vinner.
Selv om det ikke ble nevnt noe om en konkurranse, spilte dette en stor rolle
som motivasjon for noen. Selv om gruppene var utmattet etter aktiviteten, var
elevene ivrige etter ekstra poengene. Det kunne vært mulig å gi en belønning
til gruppen som vinner aktiviteten. Etter endt aktivitet burde en oppsummere
alle kortene slik at læreren får gjort en underveisvurdering i forhold til
målet.
Avslutningsvis
bør opplevelsene og erfaringene bearbeides inne. For oss var det viktig at
elevene følte at de bidro til å gjøre en forskjell, og valgte derfor å benytte
oss av den norske nettsiden miljolare. Nettsiden fungerer som en database der
skoler, miljøvernforvaltningen, forskningsinstitusjoner og frivillige
organisasjoner kan bidra. Ved å legge inn resultater på nettsiden vil elever
kunne hjelpe til med data som er nyttig for fellesskapet (Naturfagsenteret,
2002). Samtidig vil elevene kunne bruke et digitalt hjelpemiddel til å
registrere, bearbeide og publisere data fra et feltarbeid utført på Jomfruland,
samt registrere og systematisere observasjoner fra et naturområde. Dette skal
støtte elevene til å kunne beskrive kjennetegn på noen fuglearter. Skriftlige
eller muntlige arbeids kan gi grunnlag for refleksjon og ettertanke (Jordet,
2009).
Målet med opplæringen er å forberede elever på
livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Som individ er man en
del av naturen, både alene og sammen med andre. Derfor bør en leve på en slik
måte at behovet for dagens menneske blir tilfredsstilt, uten at en ødelegger
for fremtidige generasjoner. Opplevelse av å bruke kroppen og sanser til å
oppdage nye steder eller utforske lokalsamfunnet kan bidra til en utvikling i
naturforståelse og naturgleden. Videre kan utviklingen av miljøbevisste mennesker
føre til en bærekraftig utvikling (Utdanningsdirektoratet, 2011).
Konklusjon
I dagens skoler er det
ubegrenset antall muligheter for aktiviteter på utallige skjermer. Samtidig
snakkes det om at barn og unge er ikke like mye fysisk aktive, og oppholder seg
mindre ute i naturen enn før. Elever skal dannes til miljøbevisste mennesker
som har lært og knyttet erfaringer knyttet til naturen. Uteskole kan være et
middel mot dette.
Litteratur
Forskrift til opplæringslova. (2015). Hentet (29.04.2016)
fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1
Frøyland M. (2011).
Hvorfor uteundervisning? Naturfag, 2011 (2),
8 – 11. Hentet (01.05.2016) fra http://www.naturfagsenteret.no/binfil/download2.php?tid=1798756
Jordet A. N. (2009,
28.07). Uteskole. Hentet 30.04.16, fra http://www.natursekken.no/c1188058/side/sidekompleks-utskrift.html?tid=1212684
Naturfagssenteret (2002).
Hva er Nettverk for miljølære? Hentet
(29.04.2016) fra http://www.miljolare.no/info/
Utdanningsdirektoratet.
(2011). Generell del av læreplanen.
Hentet (30.04.2016) fra http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/Det-miljomedvitne-mennesket-/
Utdanningsdirektoratet.
(2011). Hva er uteskole? Hentet
(28.04.2016) fra http://aktivitetsbanken.udir.no/Tema/Arealer/Uteskole/Hva-er-uteskole/
Utdanningsdirektoratet.
(2006). Prinsipp for opplæringa.
Hentet (28.04.2016) fra http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/Laringsplakaten/
Vedlegg
1
Undervisningsplanlegging
– uteskole - planleggingsskjema-
(Didaktisk
relasjonsmodell)
Studentgruppe: Frederik, Sindre og Elise
|
Dato: 25-26 april
|
|||||
Elevgruppe: 7. trinn – 14 elever
|
Tid:
6t
|
Fag
& Tema: Naturfag - Fugler
|
||||
Rammefaktorer (læremidler, romforhold, organisering av dagen, antall voksne)
· 3 Lærere · Strandnære områder – Jomfruland · Fuglestasjon · Skrivesaker og registreringsskjema.
Elevforutsetninger (hvem): (tidligere erfaringer med temaet, kjennskap til
begreper, små eller store variasjoner mellom elevene)
Elevene har tidligere erfaring fra tema fugler. Se forarbeid
nederst i undervisningsplanleggingsskjema.
|
||||||
Kompetansemål
LK06:
·
Planlegge
og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere
observasjoner og systematisere resultatene
·
Beskrive
kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk
·
Bruke digitale
hjelpemidler til å registrere, bearbeide og publisere data fra eksperimentelt
arbeid og feltarbeid
|
||||||
Grunnleggende
ferdigheter denne økten: (størst fokus på)
|
Muntlig
X
|
Lese
X
|
Skrive
X
|
IKT
X
|
Regne
X
|
|
Innhold (hva): (plan undervisningsøkten med faglig innhold)
1-3. time
Elevgruppen
besøker fuglestasjonen på Jomfruland. Her får de en omvisning og være med på
merking av fugler. Elevene får utlevert et observasjonsskjema og kikker etter
ulike fuglearter.
4. time
Lunsj med grilling.
Hovedaktivitet 5-6 time
Fuglekasino
er et spill der deltakerne deles inn i mindre grupper for å løpe rundt i strandnære
områder og finner nummererte kort med bilder av fugler. Vanskelighetsgraden
varieres ved at større siffer har mer sjeldne fugler. Oppgaven er god som et avbrekk
og oppsummering til et emne eller som del av et samarbeidende prosess.
Forberedelser
· Lager 33 kort eksempel. A6 med rimelig store tall 1-33 på den ene side. · Tema: Fugler · Finner 33 bilder av fugler. · Setter inn et bilde av en fugl for hvert kort. · Fuglekortene plastlamineres for å sikre kortene mot evt. regn. · Det lages en fasit som hver spilleder har. Fasiten består av kolonner, der første kolonne inneholder sifrene 1-33. I den andre kolonnen skrives svaret på hvilken fugl som er på kortet. · Området som benyttes er et strandnært område på øya Jomfruland, der det også er en fuglestasjon. · Kortene plasseres på ulike steder rundt om terrenget.
Hvordan gjøre det
Spillet
starter i midten av plassen, hvor spillederene står. Forhåndsinndelte grupper
benyttes. Alle instrueres om reglene. Gruppene
slår tegning om hvilket kort de skal finne og løper avgårde. Når man finner
kortet, må man ″ringe″ resten av laget, og dette krever en fuglelyd! Hver
gruppe velger sin lyd før aktiviteten settes i gang og presentere den på
forhånd.
Når en
gruppe finner kortet sitt må de bli enige om hvilke fugl som er på kortet.
Deretter løper de tilbake til spillederene og gir sitt svar. Dersom svaret er
riktig får laget tre poeng og kaster terningen på nytt. Terningøynene adderes
for hver gang man kaster, så lenge man har riktig svar. Dersom svaret er
feil, får man ikke poeng og rykker et tall tilbake.
Laget som
først når en sum som er 33 eller større får fem poeng! Alle lagene må
fullføre før spillet er ferdig. Som overraskelse legges det til et sluttspill
der man skal samle inn flest mulig kort og det det er festa med. Gruppene gis
et poeng for hvert kort de kommer med. Disse poengene legges til konkurransen
og gruppene må summere poengene og en vinner kåres.
|
||||||
Arbeidsmåter
(hvordan, praktisk gjennomføring av økten) MAKVIS
· Motivasjon: Oppleve natur i nærområde (uteskole). For mange elever er konkurranse også en motivasjonsfaktor. · Aktivisering: Hver elev settes i bevegelse ved at elevene må spurte rundt i et utvalgt område. Ettersom alle elevene må samles når riktig kort er funnet og skal sjekkes, settes de i ytterligere aktivitet · Konkretisering: Forarbeidet og fuglestasjonen er med på å konkretisere de enkelte fuglene for elevene. Dette blir testet ut ved aktiviteten i etterkant. · Visualisering: Elevene får visualisert fuglene ved forarbeid, fuglestasjonen og etterarbeidet. I løpet av forarbeidet vil elevene få presentert fuglefaunaen i form av tekst, bilder og IKT. Under omvisningen på fuglestasjonen vil elevene kunne oppleve å se ulike fugler. Som etterarbeid skal elevene registrere fugler på nettsiden miljølære. Også her vil fuglene bli visualisert.
·
Individualisering: Registrering av fugler på
miljølære skal gjøres individuelt.
· Samarbeid: Skaper lagånd ved å ha en egen lyd for hvert lag. |
||||||
Vurdering
i undervisningen: (hva skal vurderes, hvordan gi
underveisvurdering/sluttvurdering til elevene, hvordan kan elevene vurdere
eget arbeid)
Elevene vurderes etter kompetansemålene satt for perioden og sluttvurderingen gis til hver enkelt elev etter endt perioden. Elevene skal registrere observasjonene de gjorde på Jomfruland på nettsiden miljølære. Her skal det også registreres kjennetegn for de enkelte fugleartene. Dermed vil alle kompetansemålene oppfylles. Lærere vil etter endt periode ha tilgang til dette og kan ut i fra det gi en sluttvurdering. I tillegg til dette fyller elevene ut et egenvurderingsskjema utdelt av læreren. |
||||||
Beskriv
hvordan forarbeid og etterarbeid skal gjennomføres.
Sett undervisningsopplegget i sammenheng med annen undervisning i skolen. Forarbeid: I vårt forarbeid regner vi med tre undervisninger (à 45min). Tema for undervisningen vil belyse temaene fuglefaunaen og årstider, hvordan observere fugler og Norges fugleliv. Dessuten settes det søkelys mot truede fuglearter.
Etterarbeid:
Som
etterarbeid skal elevene registrere fugleartene som har blitt observert i
løpet av ekskursjonen. Nettsiden miljølære brukes som ressurs til å
registrere fuglene systematisk, samt finne informasjon om fugleartene.
|
||||||
Kommentarer
Legg inn en kommentar